söndag 8 april 2012

Panos Earth

Nu har det legat ett bulkfartyg i viken sedan 21/3 och vän av ordning undrar jag då varför den ligger här? Vi har mycket sällan andra fartyg än marina fartyg i viken. Vi har ju ingen kommersiell hamn utan endast en marin bas i Simonstown.

När båten kom in så såg jag att den blev bogserad in och jag kunde se att den heter Panos Earth (Panama flagg som dom flesta). Googalde men fick inte fram så mycket information. Men nu har den då legat här i snart 3 veckor och jag vill veta varför? Så bästa vännen Google kom till pass igen. Nu kunde jag få svar på min fråga!

Panos Earth låg och drev utanför kusten pga av maskinfel. Bogserbåten Smit Amandla från Kapstaden bogserade in Panos Earth i säkerhet i False Bay och nu ligger hon här under observation tills beslut tagits om vad som ska ske med henne. Även Smit Amandla ligger kvar ute i viken. Bevakar misstänker jag.

Undrar om besättningen har fått komma iland eller om dom måste vara kvar ute på båten hela tiden?
  

Panos Earth blir bogserad in i False Bay av Smit Amandla och Smit Angola som bromsbåt den 21/3. 
Bilden lånad från nätet.



Som ni ser så ligger hon strax utanför Roman Rock. Dom två nedersta bilderna tog jag själv alldeles nyss.

1 kommentar: