måndag 2 april 2012

Mammaledig

Neeej, inte jag! Men vår Eunice jobbade idag sin sista dag innan hennes lilla bebis kommer.

Datumet är satt till 23 april. Vi får väl se när han kommer! En liten pojke är det i alla fall, det har Eunice kollat upp. Eilika har döpt honom till Lesego för hon hade en svart pojke i hennes klass på dagis som hette så. Eunice håller på att skratta ihjäl sig för det kan han inte heta. Det är ett Sotho namn och Eunice är ju Xhosa. I alla fall så kallar vi honom för Lesego än så länge. Och faktiskt även Eunice. Men han ska heta Ashleigh. Alltså det blir hans engelska namn. Hans Xhosa namn blir Gcememe. Jennifer heter Elihle på Xhosa vilket betyder vacker. Be mig inte uttala Xhosa namnen!

Vi passade på att skämma bort Eunice lite idag! Jag hade köpt en gosig filt, en fleece overall, 2 bodies, 2 par långbyxor och 2 par strumpor till lille Lesego. Hon fick även ett stort paket med blöjor och ett jätte storpack med våtservetter. Och så en extra slant som säkert kommer att behövas. Jag köpte även en begagnad vagn till henne idag. Men den vill jag göra ordentligt ren och fin innan hon får den. Men jag visade henne den. Hon blev naturligtvis jätte glad!

Jag vet inte riktigt hur länge hon blir borta men inte mer än två månader i alla fall. Det har hon inte råd med. Lite andra förhållanden här än i Sverige. Detta gäller inte bara dom svarta, även om dom oftast är hemma kortare, utan även dom vita har väldigt kort barnledighet. Jag tror det är 4 månader dom får vara hemma och dom får ut 40% av sin lön. Så i detta land, där det förmodligen verkligen skulle behövas, ammas det inga år minsann. På sin HÖJD 3 månader.

Eunice kommer att lämna sin lilla Lesego på ett dagis i Masi när hon börjar jobba igen. Hon har varit och tittat och han har en plats tror jag. Det är därför hon önskade sig en vagn, för annars måste han sova på en madrass på golvet. Annars är det inte så vanligt att dom svarta har barnvagn. Dom bär dom på ryggen i en handduk eller filt. Redan som pyttesmå och ända tills dom kan gå.


När Eunice är mammaledig så kommer hennes kusin Monica och städar hos oss. Hon har varit med Eunice förra veckan så hon är upplärd av den bästa. Eunice berättade idag att Monica aldrig hade varit i någon vit människas hus som var så städat! Hahaha!

1 kommentar:

  1. Vad fint gjort Garbriella! Du får hålla oss uppdaterade så kanske vi kan skicka med lite urväxta bebiskläder härifrån med någon som ska ner! <3

    SvaraRadera