tisdag 29 maj 2012

Ditten och datten

Detta inlägg blir av blandad karaktär. Lika bra att samla allt i ett och samma inlägg.

I natt gick larmet strax innan klockan 3. Aldrig kul när det händer. Det var något på innergården som utlöste det. Efter att ha kikat ut i den becksvarta natten genom fönstret utan att se något så bad jag ADT skicka hit en väktare. Lika bra att vara på den säkra sidan. Jag tyckte mig nämligen ha hört en duns strax efter jag stängt av larmet.

Efter några minuter kom väktaren. Jag stod och tittade i porttelefonens kamera så att jag kunde öppna grinden innan han hann ringa på. Eilika sov mirakulöst nog fortfarande nämligen. Sirenen sitter precis utanför hennes sovrumsfönster. Jag såg att bilen kom men sen tog det en hel evighet innan väktaren lyckats ta sig ur bilen. Misstänkte att det var samma slöa och tjocka väktare som var här förra gången. Japp, mycket riktigt det var han! Grrrr! Stor vits att sitta ute i bilen! Förra gången stod han kvar i grinden och frågade om han skulle komma in! Ja, det vore ju lämpligt. Men då skulle han hämta något ur bilen först. Tjuvarna hinner ju smita flera gånger om!

I alla fall så gick han en runda med sin ficklampa. Jag fick säga till honom att kolla i garaget också. När han gått runt huset så flåsade han som om han sprungit ett maraton. Tjuvarna skulle springa ifrån honom på nolltid. Känns ju inte så värst tryggt faktiskt! Jag skall ringa till ADT och informera dom idag. Nu har det ju faktiskt hänt 2 gånger.

I alla fall hittade han inget misstänkt och jag larmade på igen och gick och la mig. Jo, när han gick sin rond runt huset så passade jag på att spruta insektsmedel runt den utlösande sensorn. Utifall att det ar myror i den! Tror ni jag kunde somna om sen igen? Inte då! Tja, en knapp timma innan klockan ringde så somnade jag ordentligt. Typiskt!

Jag har ju skrivit förr om Eilikas skola. Vissa saker är jätte bra och vissa är mindre bra. Väldigt bra är att dom ser alla eleverna ordentligt och deras behov. I förrgår fick jag en lapp från skolan att Eilika är "uttagen" till extra lektion en gång i veckan. Inte med hennes vanliga fröken utan en andra klass fröken. Dom låter de elever som behöver få en liten extra push komma 1-2 gånger i veckan efter skolan och få lite extra hjälp och/eller tid. Pratade med Eilikas fröken idag och det går jätte bra för Eilika i skolan, men ibland behöver hon lite one-to-one tid med fröken för att förstå. Eilika ska ju vara ledig 2 extra veckor när vi åker till Sverige så det passar ju perfekt att hon får lite extra stöd nu innan vi åker. Och......det är gratis! Ingen risk att elever hamnar efter här inte! Strålande tycker jag! Så i morgon blir det extra skola för Eilika. Hennes fröken var noga med att inte skriva upp henne på måndagar. Då har ju Eilika sin golf som hon ÄLSKAR!

Annars går livet sin gilla gång. Jag pusslar med chaufförer och hämta och lämna ungar i rätt tid. Helst utan att en unge blir lidande. Inte alltid så lätt men det brukar lösa sig. I går hämtade jag Eilika direkt efter golfen och skjutsade hem henne till Eunice och Ashleigh. Hon ville ju träffa dom. Eunice jobbade sin första dag igår. Blev lite sen att hämta Julius men han hann gott och väl till träningen i tid. Hem igen för att skjutsa hem Eunice och Ashleigh. Skjutsar oftast inte hem Eunice men igår fick ju hon vara kvar lite längre eftersom hon passade Eilika.

I kväll har Julius coffe night i skolan. Efter lite planerande så skjutsar jag honom till träningen, Bron hämtar honom senare än vanligt (han tar ett gym pass efter simningen) och kör honom till skolan. Och så ska han åka med en kompis som bor i närheten hem. Först sa han att han inte behövde gå för det blir så struligt med hämtning och lämning. Men han vill gå så vi löser det. Han ska ju inte bli lidande för att han har en så liten syster.

Oj, vad långt det blev! Blablabla! Men för att kompensera får ni en vacker bild från min fantastiska utsikt i morse. Tunga regnmoln men solen lyser som en lampa mellan molnen!




1 kommentar: