fredag 11 maj 2012

Hemlängtan

Nä! Inte om hem är Sverige! Och jag är ju hemma här så jag kan ju inte längta hem! Om jag har Sverigelängtan då? Nä!

Joooo, jag längtar efter mamma, pappa, systrarna, svärmor, Haralds syskon och ja hela familjen. Så klart! Men jag har INGEN längtan till själva Sverige. Inte för att bo där i alla fall. Finns faktiskt inte på kartan att flytta till Sverige. Eller någon annan stans heller för den delen.

Nu börjar jag se fram emot att åka till Sverige om 5 veckor, det gör jag. Ska bli så roligt att träffa just familjen och att få se vårt kära Aspö och Krugers Gård! Och ja, det ska bli skönt att det är varmt inomhus och inte rått och kallt som här. Men vädret? Nä! Här är det höst och jag sitter ute i shorts och kortärmat. Om 2½ vecka är det officiellt vinter. Härligt!

Jo, det ska också bli härligt att handla och äta lite svensk mat och godis. Men problemet är ju att det är så attans  dyrt i Sverige. Det ser jag inte fram emot!

Förra året kändes det som vi var hemifrån (alltså borta från Sydafrika) alldeles för länge. Jag och Harald saknade vårt liv här, med allt vad det innebär. Jag var ju i Sverige i 10 veckor och Harald i typ 8. I år kommer Eilika och jag "bara" vara i Sverige i 5 veckor. Hon måste tillbaka till skolan. Ganska lagom tycker jag! Julius vill ABSOLUT vara hela sitt vinterlov (7 veckor) i Sverige och det får han. Harald stannar med honom. Så jag är nöjd, Julius är nöjd och jag tror Eilika blir nöjd.

Men stackars Harald! Han åker till Europa redan om 2 veckor och kommer inte hem igen förrän slutet av juli (tillsammans med Julius). Han ska på kusin bröllop i Tyskland, ett gäng affärsmöten i diverse Europeiska länder och simma Masters VM i Italien innan vi kommer. Det blir 9 veckor hemifrån! :(

Men tänk om det hade varit tvärt om!! Tänk OM jag hade världens längtan till Sverige, hatade att bo här i värmen och ville flytta hem! Vilken tur att det inte är så!

Jo, visst får man lite spader på saker och ting här också. Naturligtvis! Men allt det goda väger MYCKET tyngre än det dåliga. Bara solen gör ju att man är på det stora hela på bättre humör. Ni som bor i Sverige speciellt vet ju hur glad man blir när solen äntligen tittar fram! Här tittar den fram i princip varje dag året
om!

2 kommentarer:

  1. Det är väl för det mesta så att man längtar hem om man varit iväg i många veckor, var man än bor. Och OM du nu hade vantrivts och ville till Sverige så är det ju bara att flytta tillbaka. :-) Heléne

    SvaraRadera
  2. Var är hemma? Hur många gånger har vi inte fått frågan, när kommer ni hem? Men det är så att vi är hemma. Frågan som ska ställas är, När kommer ni till Sverige, alternativt när kommer ni hit.
    /Anna

    SvaraRadera