Tydligen har dom inte lyckats laga motorn ännu så det sitter fortfarande 18 besättningsmän på båten och nu har dom varken vatten, mat eller diesel och toaletterna börjar bli lagom fulla. Dom ligger där dom ligger!
Nu har det även visat sig att den Chilenska ägaren till båten inte har ekonomi att betala dom skyhöga kostnaderna som nu börjar ramla in. Tänk löner till 18 besättningsmän, kostnader för ev. reservdelar och den allra största kostnaden för bogserbåten som ligger standby dygnet runt. Bara bohserbåten inkl. personal går på R235 800/dygn! Det är en hel rad med fordringsägare som står på kö för att få betalt nu.
Försäkringsbolaget Swedish Club har inte erbjudit ägaren någon hjälp och nu har dom reserverat sig mot ärendet helt och hållet.
Om nu rederiet inte kan betala för bogserbåten så måste Panos Earth bogseras ut ur False Bay. False Bay är ett skyddat och ömtåligt område och det kan inte ligga ett stort fartyg med 800 ton förorenat bränsle ombord utan bevakning. Fartyget blir då lämnat till havs där dom kan hoppas på att någon kommer och bärgar dom.
Enligt Dave Colly, Regional Chef för SAMSA (South African Maritime Authority) borde maskinisterna ombord lyckats ha byggt en rymdraket vid det här laget. Han tycker att om rederiet från början lagt pengar på ett gäng specialister så hade problemet aldrig uppstått. Då hade motorn varit fixad för länge sedan och dom hade lastat av sin järnmalm i Kina och förmodligen varit hemma igen.
Tydligen är det nu stort bråk mellan advokater till rederiet, försäkringsbolaget, ägarna av lasten och SAMSA. Ingen vill betala!
Jag tycker mest synd om besättningen. Dom får nu förlita sig på att få lite mat av besättningen på Smit Amnandla (bogserbåten) när dom tittar förbi. Harald funderade häromdagen på att boka en tur med taxibåten ut till Pnos Earth men ett gäng pizzor. Dom skulle nog bli glada då. Några öl vill dom säkert också ha! Ja, vilken soppa!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar