tisdag 8 maj 2012

Myror och träningspass

Alltså nu är jag riktigt trött på myror! Dom invaderar! 

Vi har nu hittat MASSOR med myror i 3 larmsensorer, i kontroll panelen till bevattningssystemet, i ytterlampan vid entrén och i söndags i en kontakt i allrummet! På varje ställe kryllar det av myror och dom har lagt massor med ägg. Skit äckligt! Så vi sprutar och sprutar! Jag säger bara "GO AWAY!"



Fräscht va?! NOT!

För två veckor sedan, tror jag det var, så bestämde Harald och jag oss för att kicka vår garden boy. Det funkade inte så bra. Jag har försökt att ge honom en chans till ett antal gånger men det har inte hjälpt. Problemet var att han inte förstod vad jag sa. Han gav mig knappt någon respons och så märkte jag att han inte gjorde det han skulle. Jag har försökt prata långsamt, jag har försökt att verkligen se till att han förstår, jag har skrivit ner en lista på vad jag vill att han ska göra när han är här, han har fått samma lista med sig hem så att han skulle kunna få hjälp att översätta den om det skulle behövas men......nej inget funkade. Han gjorde lite som han ville och så ÄLSKAR han att klippa buskar och träd. Rätt som det var var han i full gång med att beskära våra kampfer träd som absolut inte skulle beskäras. Dom ska ju växa och bli STORA, inte formklippas. Jag hejdade honom och förklarade att han ABSOLUT inte fick klippa träden. Nästa gång var han i full gång med att klippa häcken på baksidan. Det är ok, men bara när jag ber honom om det. Risken var stor att han skulle klippa ner hela häcken. Så förbud att klippa NÅGRA buskar eller träd alls. Det gick några veckor och vips så var han igång med häcksaxen igen. Arghhhh!

Alltså fick jag vara garden boy idag! Vilket träningspass! Vårt gräs är tjockt och det är tungt att klippa i uppförsbacken på baksidan. Jag blev genomsvett! Sen har jag sopat och sprutat mer myror. Skruvade bort kåpan på den invaderade lampan och se där; fullt med myror och ägg trots att vi har sprutat runt lampan. Hela sockeln och glödlampan var full med myror och ägg. Spruta, spruta, spruta! Torka, torka, torka. Och så i med en ny glödlampa.

Det har varit fantastiskt väder idag så jag har njutit av lite trädgårdsarbete. Passade på att ta lite kort på det som blommar i vår trädgård nu. Trots att det är höst (tja alltså idag hade vi dryga 20Ci skuggan och strålande sol) så blommar mycket så här års. Det regnar ju lite då och då och så lite sol på det så sätter det fart. Nedan lite blommor!















1 kommentar:

  1. Ja det är inte lätt med garden boy eller myror, när det blir så. Kan känna igen din frustration från när jag bodde i Liberia, där mumsade myrorna på resåren i underkläderna!!
    Hoppas du får bort dom.
    Yvonné

    SvaraRadera