måndag 28 maj 2012

Orolig matte

Vår Mosquito har inte varit sig själv på sista tiden. I onsdags natt kom han inte och sov hos mig som han brukar. Han kom in smygandes och åt på morgonen men ville inte bli hanterad. Han stack ut med en gång och höll sig ute. Han kom inte och hälsade när vi var ute och han gömde sig i buskarna.

När vi höll i honom så skrek han till några gånger. Han verkade ha ont någonstans och han verkade vettskrämd. Harald och jag misstänkte att han hade en hårboll som inte ville komma ut. Jag köpte paraffinolja och gav honom. På natten kom sov han hos mig men Eilika kom och han blev skrämd när hon drömde och ryckte till på natten. Han for upp ur sängen och skrek till.

På fredagen lånade jag grannens transportbur och tog honom till veterinären. Han var öm i ryggslutet och magen hade inte blivit tömd på ett tag. Han fick en långtidsverkande spruta mot värken och en innflammationshämmande och långtidsverkande spruta. Fick även hjälp att raka bort några tovor ut pälsen.

Han kvicknade till framåt eftermiddagen och såg inte riktigt lika "miserable" ut. Men han var fortfarande rädd och ville inte vara inne. Orolig och nerverna på utsidan. Han låg inne en liten stund på kvällen men kom inte på natten.

Lördag fortlöpte ungefär på samma sätt men han kom inte in alls på kvällen. Han ligger annars alltid i Eilikas fåtölj på kvällen med oss. Om han inte ligger i mitt knä dvs. Även denna natt höll han sig ute. Inte kul!

I går gick han in och ut i princip som vanligt, men låg inte och sov inne hela dagen som han brukar. På kvällen var han som bortblåst igen och innan jag gick och la mig så gick jag runt huset och ropade. Ingen katt! :(

Men så skulle jag hämta något i tvättstugan och där ligger en sömndrucken katt i strykkorgen!


Han har sovit hos mig i omgångar i natt och han verkar lugna ner sig. Vi försöker att inte skrämma honom och ta det lugnt med honom. Ryggen verkar bättre i alla fall. Undrar vad som har hänt?! Misstänker att en annan katt kanske har kommit in genom kattluckan och skrämt honom. Något verkar ju helt klart ha hänt inomhus i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar