lördag 19 maj 2012

Sydafrikas årstider

Ja, det råder det lite delade meningar om. Men jag skulle vilja hävda (efter en hel del Googlande) att vår har vi september till oktober, sommar i november till mars, höst i april och maj och så vinter i juni till augusti. Det stämmer i alla fall bäst överens med väder, temperatur, vind, regn och sol, här i Kapstaden. Vi har ju ett sk. Medelhavsklimat här. 

Så nu är vi alltså på väg in i vintern. Häromdagen skrev jag ju om det härliga höstvädret, och det har vi oftast. Men igår och idag har det regnat och är kallt. Kröp strax under +10 strecket i natt vilket resulterar i rått och kallt inne. Vi hade +15,5C på köksbordet i morse. Men mellan skurarna så tittar solen fram, om än för en liten stund. Så är det ofta här, vi har alla årstider på en och samma dag!

Men vi eldar flitigt i vår Morsoe kamin och barnen och jag bor i våra varma, goa OnePiece! Och så pimplar Harald och jag Rooibos thé på kvällarna. 

Nu har vi hela +17C på köksbordet! Harald begav sig till golfbanan i morse. Jag trodde nog att han skulle komma hem igen men han är en envis själ så han håller sig visst kvar. Eller så sitter han och snackar skit i klubbhuset ;)


Rainbow season!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar